M 124.001
Kliknte pro zobrazen vt fotografie.

Morris



Registrovan: Srpen 2007
Bydlit: Střední Čechy
Pspvk: 5,575
Galerie uivatele
Komárek M 124.001 projíždí v dešti a odporném počasí trať z Krupé do Lužné u Rakovníka.
· Datum: 19.10.2009 · Zobrazen: 10084· Tra: CZ 124 - Lužná u Rakovníka - Žatec - Chomutov· Datum pozen: 17.10.2009 ·
Rozlišení fotografie: 1024 x 710 Značka fotoaparátu: Canon
Model fotoaparátu: Canon EOS 40D Citlivost ISO: 500
Čas uzávěrky: 1/200 Použitá clona: f/14.0
Ohnisková vzdálenost: 36/1
Lokomotivn ada: M 124.001


« dal ·
http://www.railgallery.cz/data/504/thumbs/842_030-9_Libomy_l.jpg
<<
http://www.railgallery.cz/data/504/thumbs/100_5532_aa.jpg
<
http://www.railgallery.cz/data/504/thumbs/aaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg
·
http://www.railgallery.cz/data/504/thumbs/831_105-2_Ramzov_.jpg
>
http://www.railgallery.cz/data/504/thumbs/IMG_00628.jpg
>>
· dal »

Morris

Registrovan: Srpen 2007
Bydlit: Střední Čechy
Poet fotek: 472
Pspvk: 5,575
24.10.2009 07:14

Sobi: Něco takového existuje v poněkud zjednodušené formě jako "Typy" na první stránce.
Zmiňovaná kniha Romana Pihana Mistrovství práce s DSLR existuje v jakési webowé formě na
této adrese.

Ono sepsat všechny zkušenosti do jednoho článku by vydalo na brožůru. A přitom se já a kolegové v administraci sami neustále učíme. Páč to tak v životě chodí. Smile Samotnou knihu velmi doporučuji. Vychází stále v nových nákladech. To svědčí o tom jek je přínosná. Smile
Sobi

Registrovan: Leden 2009
Poet fotek: 20
Pspvk: 569
23.10.2009 23:03

Otázka do fóra: Nepřemýšleli jste někdy o sepsání všech takových zkušeností a postupů v nějakém souhrném článku/seriálu? Je fakt, že kdo hledá, si tyto informace najde, roztroušené v diskuzích pod různými fotkami na různých serverech nebo ve zmíněné knize. Nebo se je doví od administrátorů při schvalování fotografie. Seriál by se mohl týkat hlavně kompozice, expoziční strategie a hlavně pak editace, třeba i s praktickým příkladem vyvolání fotky z rawu a odstraněním nejčastějších chyb, se kterými se jako admini různých webů setkáváte.
Morris

Registrovan: Srpen 2007
Bydlit: Střední Čechy
Poet fotek: 472
Pspvk: 5,575
23.10.2009 09:58

Chary: jak jsem psal Tomášovi, polepším se.
Chary

Registrovan: jen 2009
Pspvk: 94
22.10.2009 23:06

S veškerou úctou, už to napsal kolega pepa z depa, já jen dodám, slovy klasika, že fotit s bodovým měřením a prioritou času de-facto krajinky s rychlým objektem, je největší zhůvěřilost v dějinách šotografie :-)


Přesně jak píše kolega, manuál a plošné měření, plus přemýšlet a kompenzovat s ohledem na očekávaný objekt, hlavně pokud fotím na tmavém poli s tmavým lesem, nahoře krásně tmavá obloha, a má mi přijet bílá mašina, třeba modrý brejlovec z plzně. Pokud to nezvládnu, bude místo plastické bílé vypálený flek a obhajovat to "že na bílou svítilo sluníčko" je taky poněkud liché.


ISO500 1/500 F14? Taky jezdíš mimo obec 90km/h tak, že točíš dvojku do omezovače na 5800 otm? Jedu devadesát? Jedu. Vyfotim to na iso500 F14? Vyfotim... Tak proč to řešit, že?


Manuál, iso200, F podle skla a ohniska, čas podle situace /čekám vlak ve 40 nebo 130 km/h?) a dole v hledáčku mám ukazatel výsledné EV korekce. S přihlédnutím k dříve popsaným úpravám (na bílej ešus fakt nebudu dávat ev+) vyladím trojčlenku podle toho, jak to cítím (mám dát radši iso400 nebo F5,6, co má pro mě větší cenu, čistá kresba ale měkká nebo ostrá kresba ale s mírným šumem? F14 iso500 je moc zbytečně vysoká clona (zas tak dramatický nárůst kresby proti třeba f6,3 si netroufám očekávat) a iso500 to celé jen sráží, i když budu mít sebelepší stroj, ve špatných pomínkách ve stínech ten šum na iso500 bude určitě jiný než na iso250...


Rovněž, máme přeci digitály? Můžem si připravit expoziční hodnoty, když to neumíme odhadnout, vyfotit prázdnou scénu a zkontrolvat histogram. Následně upravit expozici na úroveň takovou, aby mi nevypalovaly jasy. Raw je mocný, ale proč ho zbytečně šponovat. Řádně exponovaná fotka na hranici výpalu jasů je základ. Abych pak nemusel třeba vyřvávat na lesy, že mi to zase vypaluje...


A pojďme se zamyslet nad expoziční trojčlenkou a diskutovat. Na pivo s váma nepůjdu, a otce s dovolením pozdravovat taky nebudu ;-)
Morris

Registrovan: Srpen 2007
Bydlit: Střední Čechy
Poet fotek: 472
Pspvk: 5,575
21.10.2009 17:33

Pepa z depa: Za prvé tomu co jsi zde nyní napsal není co vytknout. A to ani tónu jakým jsi to napsal.


Knihu kterou mi doporučuješ kupovat nebudu. Já ji samozřjmě vlastním. Polepším se. Smile
pepa z depa

Registrovan: erven 2007
Poet fotek: 14
Pspvk: 1,497
21.10.2009 16:45

Morris: Ty mi dáváš. Opravdu takhle fotíš? Bodové měření a priorita času? Co se stane, když do nasvícené scény vjede tmavý vlak, třeba černá parní mašina? Co se stane, když bodové měření expozice se změři podle nějakého velmi světlého místa na scéně? Doufám, že tuhle "osvětu" nešíříš moc dál. Nesčetněkrát jsem doporučoval knihu Romana Pihana - Mistrovství práce s DSLR. To by měla být povinná četba pro šotouše a všechny fotoamatéry. Koupit, položit na noční stolek a denně večer povinně přečíst několik stránek.
Tady je třeba pojednání o měření expozice.
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_expozice2.html


Shrnuto: manuální režim a poměrové měření se zdůrazněným středem (to je ostatně dobře vysvětleno v návodu pro obsluhu fotoaparátu). Kdo by se však zabýval jeho čtením, že? To raději plkat o blbostech zde. Ach jo. Smile


Doufejmě, že páni administrátoři nebudou psát sáhodlouhé traktáty o demokracii v galerii místo toho, aby poradili jak na expozici. Smile
Morris

Registrovan: Srpen 2007
Bydlit: Střední Čechy
Poet fotek: 472
Pspvk: 5,575
21.10.2009 08:49

Pepa z Depa: Prioritu času používám neustále, páč jsem zatím na nic lepšího nepřišel. Pokud mě poradíš něco lepšího budu rád. Fotím většinou rychle se pohybující objekty.


Používám bodové měření expozice. Pokud mi navrhneš lepší způsob budu rád.


Surový RAW byl tamvší ale přesně v rozsahu Histogramu. Ve stínech a ve světlech byl "kopeček" který nevybočil nikde z rozsahu histogramu. V Lightroomu jsem zesvětlil ten tmavší selektivně v rozsahu 1.37 EV. Další jen nepatrnou úpravu jsem provedl až v Photoshopu na obloze.


Ohledně ořezu, dole s tím nemám problém. Vlevo s krvácejícím srdcem Smile Vpravo v žádném případě.
pepa z depa

Registrovan: erven 2007
Poet fotek: 14
Pspvk: 1,497
20.10.2009 22:56

Morris: Proč fotíš vlaky s prioritou času? Jaké používáš měření expozice?
Fotka musela být černá jako bota.
Co se týče ořezu, pak pokud máš na mysli rozložitým stromem, ten co je při levém okraji fotky, tak ten bych klidně obětoval, stejně není celý a ani nijak výrazný.
Morris

Registrovan: Srpen 2007
Bydlit: Střední Čechy
Poet fotek: 472
Pspvk: 5,575
20.10.2009 21:45

Pepa z depa: Fotil jsem to i tak jak píšeš. Podvozek byl ale zakryt částečně travou a bordelem který roste kolem kolejí. Mezi mnou a kolejemi byl ještě stativ nějakého videošotouše. Oproti něnu jsem byl o schod níže. Za mnou bylo křoví. To nás krylo tak abychom nepřekáželi dalším kolegům. Kdybych měl štafle to by pomohlo. Ale nebylo by je kam postavit. Levou nohou sem již stál na poměrně příkrém svahu.
K ořezu, tento mě prišel po dlouhém dumání nejoptimálnější. Ale samozřejmě věci kolem kompozice jsou věcmi názoru. Nemám patent na rozum, a nemyslím že ten patent má kdo jiný. Já jsem zvolil takovýto ořez. Mě přišel nejvhodnější. Tím ovšem netvrdím že by se o věci nemohlo diskutovat. Např. Na ořez dole bych nejspíš i přistoupil. Ořez z prava by to zazdil. Ořezu zleva by připravil fotku o hezký a rozložitý strom, zvýrazněný plazícím se kuřem. Línie okraje pole vychází takřka z jednoho bodu s liniemi kolejí.


Klokan: Tak jak se měnila intenzita černé duchny nad moji hlavou. Tak jsem průběžně upravoval nastavení foťáku. Mám běžně nastavenou prioritu času. Povětšinou 1/400 sec. tady jsem neustále manipuloval také korekcemi. Expozičních hodnot. Páč jsem z důvodu deště nemohl použít přechoďáky Cokin, jak jsem se zmiňoval níže. Navíc mám zavázaný ukazovák pravé ruky. To mi manipulace poněkud znesnadnilo. Proto tedy takové nastavení. Sobota na rozdíl od neděle, byla dost macešská pro nás fotografy.
Klokan: Ještě k tomu jak jsi se rozepsal. "Mluvíš" mi ze srdce.
petrys

Registrovan: Z 2007
Bydlit: železný brod
Poet fotek: 73
Pspvk: 650
20.10.2009 21:10

klokan: Hezká řeč, skoro jako na pohřbu Smile!
klokan

Registrovan: Bezen 2007
Bydlit: Praha 9
Poet fotek: 332
Pspvk: 728
20.10.2009 17:42

Pepa ZD: No já bych řezal malinko zprava tak, aby mi tam zůstal celý velký strom (ca 1,2) cm v náhledové velikosti zprava. Ze spodku bych to říznul asi na úrovni těch dvou kopečků štěrku tak, aby tam nebyly. Je pravda že to mělo být víc z boku... levou "prázdnou" část může z mého pohledu dovažovat rozplývající se kouř a stromy..... Nicméně každý to vidíme jinak. Já vycházím z materiálu, který je k dispozici. Tvé řešení je správné, ale autor tuto kompozici na místě neviděl....
pepa z depa

Registrovan: erven 2007
Poet fotek: 14
Pspvk: 1,497
20.10.2009 16:55

klokan: proč bys ubíral zprava? aby to bylo ještě víc nevyvážený než je to teď? ono to chtělo trochu jinak cvaknout, s komárem o kus zpátky na delší ohnisko (asi tak se zadkem vozu u té šedivé cedule), tak aby výrazný strom byl vidět pěkně celý a komár by byl trochu více z boku
klokan

Registrovan: Bezen 2007
Bydlit: Praha 9
Poet fotek: 332
Pspvk: 728
20.10.2009 13:27

Morrisi, k fotce: Mírně bych ubral zprava a zespoda. Překvapily mne EXIF hodnoty. Proč jsi šel na F 14? při ISO 500. Nebylo by lepší jít na F7,1 nebo F8 při ISO 200-250 ? Domnívám se, že Tvé skla by měly při F7,1 kreslit už dobře... Ale možná se mylím.
klokan

Registrovan: Bezen 2007
Bydlit: Praha 9
Poet fotek: 332
Pspvk: 728
20.10.2009 13:21

Kolega Pepa z Depa pravděpodobně naráží na "Off topic" komentáře. Těch OT komentářů se ke každé fotce najde a nejen zde. Nemám čas a ani chuť hledat, zda se tak neděje i jinde, abych okamžitě přiložil několik linků, jelikož vím, že děje…


Za RailGallery za jejíž vznikem stojí "Pantograf" a má maličkost mohu prohlásit tolik:


1. Naše galerie je otevřena všem autorům a komentátorům, kteří dodržují pravidla slušného chování. Neurážejí autory a komentátory. Nevyvolávají zbytečné konflikty. Z tohoto hlediska je sice téma "kdy půjdeme na pivo" off topic, ale uráží to někoho?


2. Naše galerie je otevřena všem autorům, kteří svá díla prezentovali i jinde.


3. Naše galerie nehodlá své autory a komentátory pokud dodržují tato pravidla nijak omezovat, nijak špehovat po IP adresách, či sledovat jejich aktivity na internetových stránkách s podobnou tématikou a tyto počiny nějakým způsobem pak obracet proti nim nebo je brát v úvahu při jejich hodnocení a podobně.


4. Naše galerie se řídí zásadami slušného chování a vzájemné úcty. Jsou zde vítáni všichni autoři a komentátoři, kteří dokáží reagovat slušně. Snažíme se, aby kritika byla věcná a autorovi podaná takovou formou, která jej neurazí


Domnívám se, že v tuto chvíli mluvím za většinu našich i jiných autorů a komentátorů. Fotografie a železnice jsou našim koníčkem. Koníčkem, který by nám měl přinášet radost a uvolnění. Mnozí z nás jsou s železnicí spojení ať už tím, že byli nebo jsou na dráze zaměstnáni, či bylo jejich klukovským snem řídit mašinu, nebo stát s výpravkou a červenou čepicí na nástupišti.
Prezentujeme zde své fotografie. Samozřejmě, snažíme se o to, aby fotografie byly kvalitní, ale nesnažíme se, aby všechny fotografie byly publikovatelné ve World Press Photo… Chceme se podělit o radost z povedené fotky. A když se nepovede, tak mít pocit že nám někdo místo plivance do tváře podá pomocnou ruku. Stačí říci… já bych to udělal takhle nebo tady děláš chybu. Bohužel někteří autoři se vytýkaných chyb dopouštějí opakovaně.


Zde cituji jednoho našeho komentátora, takto jsme si psali na den přesně před třemi léty.
Cituji: “Nechtěl bych působit jako nějaký chytrolín a taky jsem jen amatér a nevím jak jste zdatný Vy, ale pokud se neurazíte, tak bych si dovolil Vám nabídnout několik praktických zkušeností. Myslím to tak, abyste zbytečně neobjevoval objevené. Já jsem šel právě cestou objevování a tím jsem samozřejmě zkazil hodně fotek. Ono stejně na všechno přijdete metodou pokus-omyl. Takže pokud chcete rád se s Vámi o ně podělím. Ale opravdu to neberte jako nějaké mentorování. To se mi z duše protiví. To je spíš v takové poloze, že se potkáme někde při focení a dáme se do řeči, co, kdo, jak, čím a podobně.”


Z duše musím řici, že to je přesně to, čím se tady na Railgallery řídíme a chceme řídit. Je-li to někomu proti srsti, nenutíme ho, aby sem chodil….


Věřím, že tento předlouhý OFF TOPIC nebude ostatním tolik vadit, ale cítil jsem nutnost se také vyjádřit, jelikož byli zde nařčení administrátoři z nečinnosti.


Děkuji za pochopení
Michael Hajn

Registrovan: Z 2008
Bydlit: Praha
Poet fotek: 123
Pspvk: 1,144
19.10.2009 23:59

pepa: tak jsem "ochudil" diskuzi o své OT Smile! Ne, je pravda, že s fotkou až tak (skoro vůbec) nesouvisely. Autorovi se ozvu po mailu...
A tímto se omlouvám za další OT. Smile
  Strana:  1 · 2dal

Powered by: PhotoPost PHP
Copyright © 2007 All Enthusiast, Inc.