Morris
Registrovan: Srpen 2007 Bydlit: Střední Čechy Poet fotek: 472 Pspvk: 5,575
|
|
Pantograf: Velmi bych se přimlouval za tu Tvoji první větu.
|
|
Morris
Registrovan: Srpen 2007 Bydlit: Střední Čechy Poet fotek: 472 Pspvk: 5,575
|
|
Pavel Dokoupil: V té době tam jistě jezdil můj pradědeček, Ferda II, já jsem Ferda IV. Ferda III byl můj děda jeden čas také obecní sekretář v Lišni. Děkuji za perfektní vysvětlení.
|
|
pantograf
Registrovan: erven 2007 Bydlit: Praha 5 Poet fotek: 470 Pspvk: 2,467
|
|
Pro tuto fotografii bych navrhl kategorii železniční architektura. Je to zajímavý dokument.Já mnohdy tak vysoko na fasádu nekoukám.A o mnohé přicházím.Ale kdesi v archivu mám fotografii komunistické destrukce krásna, přímo odstřelu budovy bývalého Denisova nádraží.Ale dnes se k památkám zodpovědní chovají snad ještě hůře.StEG byla společnost státní dráhy v rakouské monarchii.
|
|
Pavel Dokoupil
Registrovan: ervenec 2007 Bydlit: Brno Poet fotek: 423 Pspvk: 1,768
|
|
Od roku 1854 do roku 1879 se stát (tedy Rakousko - Uhersko) zbavuje drah a nastuuje systém drah soukromých, na nichž se stát různým způsobem podílí.
K 1.1.1855 byly odprodány Severní státní dráha Olomouc - Praha (dnes Masarykovo n.) - Podmokly, Brno - Č. Třebová a Jihovýchodní státní dráha (do Budapešti), za okolností ještě dnes ne zcela vyjasněných a na první pohled pro stát značně nevýhodných, francouzskému konsorciu v čele s bankéři bratry Pereirovými. Tak vznikla "Společnost státní dráhy", německy "Staats-Eisenbahn-Gesellschaft", ve zkratce dále StEG. Z této zkratky vznikl lidový název "šteg", který je i dnes někdy používán.
Brno bylo významným uzlem v síti této společnosti. Ze šesti tratí, vedoucích do Brna, postupně čtyři patřily StEG a dvě Severní dráze Ferdinandově (KFNB) - Brno-Břeclav a Brno-Přerov. StEG zanikla až zestátněním v roce 1909, poté, co byla zestátněna vetšina železničních společností malých i tak velkých jako Severní dráha Ferdinandova (KFNB), Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB), Česká severní dráha apod.
Tolik citace ze sborníku "130 let Brněnsko-rosické uhelné dráhy Brno-Zastávka u Brna a 130 let lokomotivního depa Brno a historie vzniku brněnského železničního uzlu".
První brněnské "hlavní" bylo koncové jako Masaryčka, po postavení trati Brno-Č. Třebová muselo být strženo, protože překáželo propojení tratí, a zhruba v dnešní podobě bylo postaveno rovnoběžně s kolejemi někdy po r. 1846. Byla to však nádraží dvě, propojená dnešním prostorem vchodového vestibulu.
|
|
Morris
Registrovan: Srpen 2007 Bydlit: Střední Čechy Poet fotek: 472 Pspvk: 5,575
|
|
Pěkné ale prosil bych Pavle vysvětlení zkratky StEG, St je nejspíše Staatisch (Státní) další už nerozluštím. Na fotce je vidět že informativní (dokumentační) foto nerovná se špatné. Velmi dobře byl zvládnut velký exoziční rozsah.
|
|
|