Plzeň, 22. 5. 2011 – Ve čtvrtek v Rakousku zabavená lokomotiva Škoda 109E je stále i po opakovaných urgencích nezapečetěna. Na žádost Bombardieru byla na základě předběžného opatření odtažena na nádraží soukromého dopravce. Shodou okolností má ve stejném areálu servisní místo i Bombardier. Škoda Transportation se k lokomotivě nemůže dostat a nemá jakoukoliv kontrolu nad pohybem kolem ní, protože je v uzavřené hale. Škoda Transportation odmítá slova Bombardieru o existenci nabídek na přátelské mimosoudní vyrovnání.
Technici Škody Transportation, kteří na testech nové lokomotivy 109E v Rakousku pracovali, se v průběhu pátku vrátili zpět do Česka. Popsali sled čtvrtečních událostí, a jak byla celá akce dobře připravena. Rakouské orgány měly dle jejich slov nachystanou lokomotivu k odtažení, pronajatý prostor v hale na uzamčení „stodevítky“ před pracovníky Škody, sjednané pojištění na český stroj a z dokumentů předložených při zabavení vyplynulo, že po celou dobu pobytu v Rakousku byli i s lokomotivou sledováni, protože se „na území Rakouska nemuseli zdržet příliš dlouho“.
„Rozhodnutí rakouského soudu se budeme snažit nechat zrevidovat, jakmile k němu budeme připuštěni. V tuto chvíli nás nejvíce zaráží fakt, že přes opakované žádosti nebyla lokomotiva zapečetěna a ani od ní nemáme klíče. Není tak zabráněno přístupu k technice, do které čeští technici investovali 270 tisíc pracovních hodin a jejíž vývoj přišel na 380 milionů korun. Naše obavy vzrostly ve chvíli, kdy jsme dostali do rukou fotografie, podle kterých je v areálu soukromého dopravce servisní místo Bombardieru, dokonce viditelně označené cedulí“, říká Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.
Celá událost se stala jen týden poté, co v rámci příprav tendru na dodání 300 lokomotiv pro Německé dráhy skončil audit plzeňského závodu Škody Transportation. „Obří tendr vzbuzuje zájem mezi všemi výrobci lokomotiv. Stodevítka je horkým favoritem, protože díky vysokorychlostnosti a zároveň vysokému výkonu může být univerzálním strojem pro nákladní i osobní dopravu. Praktiky kanadsko-německého gigantu, hodné spíše divokého západu, nás zaskočili, ale uděláme vše pro to, abychom přes tyto schválnosti dotáhli homologaci až do úspěchu ve férovém tendru,“ dodává Josef Bernard.Bombardier má údajně obavy, že by Škoda nedostála případnému závazku ze soudního sporu (stále není rozhodnut), který se však pohybuje kolem 10 milionů korun. Kvůli tomu je zabavena lokomotiva v mnohonásobně vyšší hodnotě, která je sice ještě majetkem Škody Transportation, nicméně jejím budoucím majitelem jsou České dráhy.
Škoda Transportation důrazně nesouhlasí se zavádějícím vyjádřením Bombardieru, že ze strany kanadsko-německého výrobce byla snaha o mimosoudní přátelské urovnání. Právníci Škody dostali ze strany Bombardieru několik návrhů, které však byli naprosto nepřijatelné a rozhodně nešlo o reálnou nabídku urovnání sporu.
Další zarážející skutečností je, že Bombardier v současné době nedisponuje podobným strojem, který by mohl řadě 109E konkurovat, ale přesto viní plzeňskou Škodovku ze zneužití know-how.
Bombardier byl založen v roce 1942 Josephem Armandem Bomardierem v malém městečku Valcourt v provincii Quebec. Základem výrobního programu byly sněžné skůtry a sněžné vozy, které byly v těchto končinách velmi žádaným dopravním prostředkem. Bombardier na celém světě zaměstnává okolo 65 000 lidí a jeho obrat v minulém roce činil 17.7 bilionů USD. Do jejího výrobního programu dnes patři také dopravní letadla, vozy metra a lokomotivy.
Zdroj: TZ ŠKODA, http://www.wikipedia.org, http://www.bombardier.com
Zpracoval: Vít Bukač