Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 21

Warning: mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 22

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 31

Warning: mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 32
 Railgallery - Posázavský Pacifik

Posázavský Pacifik

Není to úplně náhodou, že jsou v galerii fotky výhradně z tratí „Posázavského pacifiku“. Rozhodli jsme se udělat malý medailon jedné z nejromantičtějších a nejfotogeničtějších tratí v čechách. Trať z Prahy do Vraného nad Vltavou a Čerčan paří stejně tak jako trať z Čerčan do Světlé nad Sázavou k vyhledávaným mezi trampy, vodáky ale i železničními fotografy.

Celé to začalo už v roce 1882. Tehdy byla otevřena trať z Vršovic do Modřan. Tento úsek fakticky sloužil k obsluze Modřanského cukrovaru jako vlečka. Pro každý cukrovar bylo potřeba nejen suroviny, tedy cukrové řepy, ale také uhlí a vápence. Tyto suroviny se do Modřan dopravovaly z Radotína, který odděluje tok Vltavy. Se stavbou 12 km dlouhé lokálky z Vršovic do Modřan se hodně pospíchalo, aby se stihla řepná kampaň roku 1881. Vše se stihlo ku spokojenosti cukrovarnické společnosti. Dokonce se traduje, že první vlak uvítal sám ředitel cukrovaru a dokonce prý políbil lokomotivu na znamení díků. Tato událost se měla stát 16.11.1881.
Celých deset let končily koleje v modřanském cukrovaru. Ovšem to ale nedalo spát například lesmistru Markovi z Konopiště, panu okresnímu starostovi ze Zbraslavi nebo advokátovi Živnému z Benešova. Tito pánové se zasloužili o prodloužení trati přes Vrané nad Vltavou do Čerčan. Proto vypracovali projekt, který měl zavést koleje do dosud nedotčených oblastí jižně od Prahy, aby podpořili těžbu dřeva v Dobříšském a Konopišťském panství a také dopravu kamene ze zdejších vyhlášených lomů. Spolu s vypracovaným projektem požádali o koncesi. Vídeň neměla vůči stavbě námitek a tak 4. března uveřejnil říšský zákon text koncese a stavba mohla začít. Na tehdejší dobu nebylo zvykem rozdělit stavbu několika dodavatelům jako se to stalo zde, takže se kolejové spojení Prahy s Posázavím a Povltavím stavělo po částech.
Tak vznikla dráha od tehdejších tratí na první pohled neobvyklá. Nevedla rovinami, ale šplhala se po strmých úbočích a musela překonat mnoho překážek. Na trati bylo vyraženo 7 tunelů. Ten nejdelší u jarovské zastávky měří 393m a je ražen v oblouku. nespočet mostů a samozřejmě klenutý kamenný viadukt s rozpětím 180m kterým trať překonává údolí Kocour u Žampachu. Jednotlivé úseky byly otevírány postupně. Jako první byl otevřen úsek z Čerčan do Krhanic 18. ledna 1897. O devět měsíců později byly dokončeny úseky z Krhanic do Jílového u Prahy a z Modřan do Dobříše. Bylo to ve stejný den a to 22.9.1897. Celou trať spojil poslední úsek z Jílového u Prahy do Vraného nad Vltavou 1. května 1900.
Na první pohled by se dalo čekat, že trať zaplaví nákladní vagony s cukrovou řepou, uhlím, stavebním kamenem a dřevem, ale opak se stal pravdou. Změna životního stylu po první světové válce, především touha městského člověka, a mladých lidí zvlášť po přírodě a romantice dala základ pro vznik trampingu. Čerčansko – dobříšsko – pražská dráha byla přímo ideální. Prodírala se půvabnou a dosud nedotčenou přírodou v těsné blízkosti prahy. Osobní vlaky čím dál častěji plnili trempové vyrážející za dobrodružstvím a tak se zrodil „Posázavský pacifik“…

Jako malou připomínku jsme pro Vás připravili kolekci fotografií z této trati. Jsou převážně z doby nedávno minulé, ale najdeme mezi nimi i mimořádné fotografie, které se již nebudou opakovat.


Z knihy Pavla Sheirera „Zrození železnic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku" připravil Vít Bukač.

 


<Starší | tento článek | Novější>

Napsáno: 18. 2. 2012, 07:46 | Přečteno: 6158x | Kategorie: články | Napsal: klokan |

Komentáře: 5

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/func.php on line 407
.:. pantograf
Tady je Vaškovo video z vánoční jízdy Hurvínka Posázavím 29.12.2011

zde klikni odkaz

Stojí to za zkouknutí
Odpověď | 2012-02-20 21:19:09 | Příspěvek upraven: 2012-02-20 21:19:51

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/func.php on line 407
.:. Prochy
Na to,že se objevují fotky mé osoby na webech,jako k-report,nebo zde: odkaz , jsem si zvykl. No a teď jsem slyšel svůj hlas z toho "jůtůbu",tak to je dobrý 8-|
Díky Vašku za vzpomínku.
Odpověď | 2012-02-20 22:16:55 | Příspěvek upraven: 2012-02-20 22:19:14

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/func.php on line 407
.:. Alex74
Hoši vybrali jste krásné téma, samé hezké snímky.
Odpověď | 2012-02-21 12:48:30

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/func.php on line 407
.:. klokan
ALEX74: díky!!!! Jsme rádim že se to líbilo....
Odpověď | 2012-02-21 14:47:16
Přidej komentář
Jméno
Kontrola Zadejte číslo pět
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tlustě | Podtržené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pro odeslání zprávy můžete použít klávesovou zkratku Alt+S. (Podporují jen některé prohlížeče)
  • HTML znaky budou převedeny na entity.
  • Vyjadřujte se tu jako doma, ať víme jak to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínající http:// budou automaticky převedeny na odkazy , nepoužívejte však v jednom příspěvku více jak 3 - to dělají jen spam roboti:-)