Praha – Velim, Škoda Transportation a České Dráhy za účasti předních médií představily novou třísystémovou lokomotivu typového označení 109E, známou jako ř. 380 ČD. Nová lokomotiva navazuje na..
Praha – Velim, Škoda Transportation a České Dráhy za účasti předních médií představily novou třísystémovou lokomotivu typového označení 109E, známou jako ř. 380 ČD. Nová lokomotiva navazuje na bohatou tradici výroby kolejových vozidel u nás a opravdu má co nabídnout. Jako jediná z lokomotiv svého segmentu splňuje náročné normy TSI, které vešly v platnost teprve nedávno. Při výrobě se uplatňují nejnovější technologie a materiály, přičemž na řadu z nich má Škoda Transoprtation patenty. Unikátní jsou např. kompozitové materiály podobné těm, které se používají u vozů F1, nebo brzdy s hliníkovými kotouči, což je řešení používané u špičkových soutěžních automobilů. Sběrače nové lokomotivy 109E jsou shodné s těmi, které jsou montovány na nejrychlejší vlaky světa – TGV. Ani v ekologii nezůstává plzeňský stroj pozadu – karoserie je chráněna ekologickými vodou ředitelnými laky a díky systému rekuperace se při brždění vrací část energie zpět do trakčního vedení, což výrazně ovlivňuje celkovou spotřebu a ekonomiku provozu. Design z dílny PORSCHE je nejenom velmi atraktivní, ale také funkční. Nová lokomotiva jako první stroj s maximální rychlostí 200 km/h na světě plně odpovídá požadavkům na pasivní bezpečnost „CRASH“ podle nové evropské normy EN 15 227. Podle známější normy Euro NCAP by dosáhla na skvělé hodnocení pěti hvězdiček. Například při nárazu do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 t zůstane při nárazové rychlosti 110 km/h kolem strojvůdce nepoškozený a nedeformovaný prostor pro přežití. A díky promyšlenému konstrukčnímu řešení je možné lokomotivu i relativně jednoduše opravit. Podle ředitele realizace projektu p. Marka Herbsta bude lokomotiva homologována pro železnice všech okolních zemí, tedy i pro Slovensko, Maďarsko, Polsko, Rakousko a Německo. Nová lokomotiva 380 002 nyní ukončuje první blok zkoušek při kterých najela téměř 20 000 km bez vážnější poruchy a vrací se do Plzně kde stojí také první prototyp 380 001. Zde proběhne kontrola a na zkušební okruh se oba prototypy vrátí na přelomu ledna a února 2009. Čeká je nejnáročnější část testů: Celkem 274 různých zkoušek a homologací dle norem TSI, včetně národních předpisů již zmiňovaných zemí. Závěrečnou částí testů bude zkušební provoz na běžných tratích a to zejména ČD, PKP a DB. Vzhledem k tomu, že lokomotiva je konstruována na rychlost 200km/h a TBZ musí být vykonána na maximální konstrukční rychlost +10 % tedy 220 km/h, jedná Škoda Transportation se SŽDC o možnostech úpravy a homologace některé trati sítě ČD na tuto rychlost. Dalším scénářem je uskutečnění TBZ v zahraničí. Nová lokomotiva 109E (ř. 380 ČD) zaujala již na výstavě INNOTRANS kde o ni projevili zájem dopravci nejen z Evropy, ale také ze zámoří a Ruska. Za team RAILGALLERY.CZ bychom chtěli poděkovat za pozvání na tuto zajímavou akci a přejeme pracovníkům plzeňské Škodovky, aby se obchody hýbaly a my se s tímto strojem začali co nejdříve setkávat na tratích - v čelech mezinárodních vlaků. Vít Bukač a Ladislav Píša
Zatím žádný příspěvek, tak začni ty:-)