Nevíte-li co s nadcházejícím víkendem? Ne? V následujícím článku Vám dáme malý tip, kam vyrazit. Jen pár desítek kilometrů za Česko-Německými hranicemi leží městečko Neuenmarkt Wirsberg. Pro železničního fandu a fotografa zajímavé tím, že se zde nachází „Německé muzeum parních lokomotiv“ (Deutsche Dampflokomotiv-Museum). Jak se tam dostat a co tam lze vidět se dozvíte v následujícím článku.
Pokud pro přesun zvolíte „Gumokol“ a budete vyrážet z Prahy, připravte se na téměř 250km dlouhou štreku a chcete-li užít většího pohodlí dálnice, bude to ještě o něco málo víc. Ale jako správní železniční „Fans“ kolegové Ferda Hejl a Vítek Mareš použili vlak. Pokud si vyberete tento způsob dopravy, nesmí Vás překvapit brzké vstávání. Muzeum leží ve střední části Bavorských Horních Franků. Spojení z Prahy do Neuenmarktu je přes relativně velkou vzdálenost docela dobré. Vlakem odjíždějícím z Prahy v 6.04 (R752) s přestupem v Chebu na Desiro do Marktredwitz, dále na, Kirchenlaiblach, Bayreuth do Neumarktu s příjezdem ve 12.20. Celá cesta probíhá typicky udržovanou, zvlněnou krajinou této části Bavorska. Majitelům gumokol doporučuji třeba při cestě zpět krátkou zastávku v Bayreuthu známém konáním slavných Wagnerovských hudebních festivalů s proslavenou festivalovou halou.
Z nádraží do muzea se dostanete za několik málo minut, přes nadjezd vedle nádraží. Muzeum máte stále na očích a je umístěno v rotundě bývalého depa oproti nádražní budově,podobně jako u nás v Lužné. Nalezneme zde 14 parních „Krásek“ ve velmi dobré kondici. Je mezi nimi proslulá rychlíkovka BR 01.111. Vedle ní se stojílokomotiva řady P 8 pruských státních drah ( 38,10-40 série DB) . O této lokomotivě se dá říct, že je milionářka a aby ne. Má totiž ve svých kolech neuvěřitelných 3.719.271 kma v činné službě setrvala 60 let. Jedná se o předposlední vyrobenou lokomotivu této slavné řady. Její poslední označení bylo číslo 038 772-0.
Další předválečnou lokomotivou je BR 03, která konstrikčně vychází z BR 01. Je založena na podvozku typu „Pacific“ tedy s uspořádáním 2C‘1 stejně jako naše řada 387. BR 03 se vyráběla v několika továrnách a tak je můžeme vidět s výrobními štítky z dílen Henschel, Borsig, Krupp a nebo Shvatzkopf. Z poválečné parní ŕy zde najdeme řadu 10, vyrobenou v továrnách KRUPP v roce 1957. Nepřehlédnutelná je Kriegslok BR 52 5804 v původním válečném unifiku v barvě „Feldgrau“ a původnimi popiskami. Tato lokomotiva byla vyráběna pro potřeby německého válečného úsilí v podmínkách a podle možností válečné ekonomiky. Neuvěřitelné množství, 6 151 kusů byloo vyrobeno v továrnách celé okupované Evropy. Ještě se zastavme u nákladního tříválcového obra BR 44 276 vyrobeného spolu s dalšími 1989 kusy v letech 1926 – 1949. Spolehlivě vedly nákladní vlaky o hmotnosti 1200 t. po rovinných tratích do kopců pak 600 t. Ne nadarmo měla tato lokomotiva přezdívku „Jumbo“. Lokomotivy jsou pěkně uloženy v rotundě depa, spolu s dalšími artefakty železnice a fotografiemi. Některé z vystavených lokomotiv si lze také prohlédnout i ze spodu z montážních jam. Součástí muzea je hezké modelové kolejiště a venku pěkný okruh na kterém se prohání parní lokomotiva s rozchodem 600 mm. A nejen to. Další lokomotivy Vás čekají venku, před rotundou. Zde je krátký výčet lokomotiv a dalších exponátů, které zde jsou:
Rychlíkové lokomotivy: BR 01 111, BR 01 1061, BR 03 131,BR 10 001, BR 18 612
Lokomotivy pro vozbu osobních vlaků: BR23 019,BR 38 2383, BR 39 230,BR 64 295, BR 75 501, BR 78 246
Nákladní lokomotivy: BR44 276, BR 50 3690-0, BR 50 975, BR 52 5804, BR 80 113, BR 93 526, BR 94 1730, BR 98 307
Úzkoroschodná 99.1562-0 a mnoho dalších
Vstupné do muzea je pro dospělé 5 Euro a děti platí o euro míň.
Stejně tak, jako u nás v Lužné jsou zde pořádány různé akce a setkání muzeálních lokomotiv. Třetí květnový víkend (22 – 24.5.10) se zde konají oslavy 175 let železnice v Německu a bude to podle všeho opravdový parní svátek. Budou zde k vidění a samozřejmě v provozu BR 01 066, BR 01 118, BR 01 1066, BR 01 533, BR 35 1097, BR 41 018, BR 65 1049, BR 41 1150, BR 38 1301, BR 23 042, BR 50 3501, BR 52 8195, které povedou zvláštní vlaky. Třešničkou na dortu jsou pak pořádané kurzy strojvedoucího parní lokomotivy. Podle programu na webu muzea je tento kurz za 290 euro a trvá 6 dní. Je to opravdu způsob, jak si splnit klukovský sen, ale jen pro ty, kteří umějí německy.
Zpáteční cesta může podniknout z Neuenmarktusměrem na Hof, vede zpočátku známým úsekem trati zvaným Schife Ebene kde vlak nastoupá za 8 km 158 výškových metrů. Cestou zpět se přestupuje v Hofu, Marktredwitz a Chebu. Přestupy nejsou na krev. Vlak je zpátky v Praze ve 21.50. Pro celou cestu stačí Sone+ DB za 550 kč pro dvě osoby, popřípadě ještě 3 děti. To je vzhledem ke vzdálenosti ujeté u nás a v Německu za hubičku. Takže to lze koncipovat také jako zajímavý rodinný výlet.
Pro ty kteří by chtěli komplexnější informaci je zde odkaz na stránky muzea. http://www.dampflokmuseum.de