V sobotu 22. května 2010 vypraví České dráhy, a.s. a Kroměřížská dráha, o.s. historické zvláštní vlaky na tratě mezi Tovačovem, Kojetínem, Kroměříží a Zborovicemi, a to při příležitosti konání tradičního Pohádkového lesa v Divokách, výročí 130 let od otevření trati Hulín - Kroměříž a 115. výročí otevření místní dráhy z Kojetína do Tovačova.
Vlaky budou vedeny parní lokomotivou 433.002 "Matěj", která byla vyrobena roku 1948 v pražské lokomotivce ČKD a dnes ji v provozuschopném stavu udržují nadšenci a zaměstnanci depa ČD ve Valašském Meziříčí.
První úvahy o vybudování železnice v této části Moravy a jejím napojení na rychle se rozvíjející železniční síť Rakousko – Uherska započaly v roce 1867. Tyto úvahy však nakonec nedočkaly realizace. Až stavba cukrovaru v Tovarově (Aníně) vedla k její realizaci. Vyvstala naléhavá potřeba zajistit kvalitní, kapacitní a na povětrnostních vlivech a roční době nezávislou dopravu paliv, surovin pro výrobu i odvoz hotových výrobků. Toto však mohla zajistit právě jenom železnice. S tou už měli vlastníci cukrovaru průmyslníci David i jeho bratr Vilém Guttmannové velmi dobrou zkušenost. V dubnu 1894 byla jako se součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda započato, se stavbou trati z Tovačova do Kojetína. v dubnu 1894 byla pod hlavičkou Severní dráhy císaře Ferdinanda zahájena stavba trati z Tovačova do Kojetína. První vlak, trať z Kojetína do Tovačova 1. září 1895, složen byl z třínápravové lokálkové parní lokomotivy, jednoho osobního a jednoho nákladního vozu.
Provoz na trati pak pokračoval, až do sedmdesátých let minulého století kdy byl postupně utlumován. Napřed byla v roce 1970 zastavena osobní doprava, a nahrazena souběžně s tratí vedenou dopravou autobusy. Postupně byla utlumována i doprava nákladní. Až do roku 2002 kdy zde projelo pouze několik vlaků v červenci.
Současný provoz na trati Kojetín - Tovačov zahrnuje vzácné jízdy manipulačního vlaku a hlavně vozbu štěrku, která poslední dobou zažívá svou renesanci - od roku 2006 jezdí až tři páry vlaků výsypných vozů štěrku denně, a to často i o sobotách a nedělích, což bylo naposledy pozorováno počátkem 90. let. Dále se po trati přepravuje řepa z Lobodic do cukrovaru v Hrušovanech nad Jevišovkou, přeprava poprvé probíhala na začátku zimy 2007.
Pro ty, kteří by se po tovačovské trati rádi svezli osobním vlakem, existuje šance v podobě stále populárnějších jízd zvláštních vlaků. Jednou z takovýchto jízd je právě jízda s „Matějem“ 22.5. 2010.
Foto laskavostí Rosťi Kolmačky
Morris.