Tak je to konečně tady! Nová třísystémovka z plzeňské Škodovky konečně vyjíždí na trať s cestujícími. Vlajková loď ČD nese označení 380 a od 15.12.2010 budeme vídat tuto lokomotivu na některých vlacích vyšší kvality.
PRAHA 15.12.2010 První den svého provozu na ČD a další fázi zkušebních jízd zahájila lokomotiva 380 008, která byla nasazena na zpožděný EC Hungaria. Původně, jak bylo oznámeno v tiskové zprávě měla být nasazena na IC 571 Zdeněk Fibich do Břeclavi.Uplynuly více jak dva roky od chvíle, kdy byla tato lokomotiva představena na okruhu v Cerhenicích než se lokomotiva dostala do čela vlaku s cestujícími. Po dlouhých a náročných testech na Cerhenickém okruhu byly vyrobené a zprovozněné lokomotivy zapůjčeny ČD Cargo, kde najezdily tisíce kilometrů s nákladními vlaky. Zprvu byl nutný doprovod jiné, již osvědčené lokomotivy. Zpravidla ř. 363.
K plnému nasazení řady 380 na ČD je ještě dlouhá cesta. Zkušební provoz je zatím omezen na trasu Praha – Břeclav. Na Pražském hl. nádraží se může pohybovat jen po některých kolejích. Její omezení se týká provozu na střídavé napájecí soustavě kde na tratích 140, 170, 190, 200, 201, 250, 260, 300 a 330 nesmí používat rekuperativní brzdění a na tratích 220 a 225 nesmí jet jako činná vůbec. Ve stejnosměrné soustavě se může pohybovat relativně s malými omezeními. A to jsme nepřekročili hranice. K provozu musí být schválena také na tratích sousedních států, aby tak naplnila své poslání a nahradila v čelech EC/IC vlaků starší lokomotivy ř. 371, Slovenské lokomotivy ř. 350 a Rakouské „Taurusy“ 1216.2.
Text: Vít Bukač, Foto Vít Bukač a Pavel Dokoupil