Tak je to konečně tady! Nová třísystémovka z plzeňské Škodovky konečně vyjíždí na trať s cestujícími. Vlajková loď ČD nese označení 380 a od 15.12.2010 budeme vídat tuto lokomotivu na některých vlacích vyšší kvality.
PRAHA 15.12.2010 První den svého provozu na ČD a další fázi zkušebních jízd zahájila lokomotiva 380 008, která byla nasazena na zpožděný EC Hungaria. Původně, jak bylo oznámeno v tiskové zprávě měla být nasazena na IC 571 Zdeněk Fibich do Břeclavi.Uplynuly více jak dva roky od chvíle, kdy byla tato lokomotiva představena na okruhu v Cerhenicích než se lokomotiva dostala do čela vlaku s cestujícími. Po dlouhých a náročných testech na Cerhenickém okruhu byly vyrobené a zprovozněné lokomotivy zapůjčeny ČD Cargo, kde najezdily tisíce kilometrů s nákladními vlaky. Zprvu byl nutný doprovod jiné, již osvědčené lokomotivy. Zpravidla ř. 363.K plnému nasazení řady 380 na ČD je ještě dlouhá cesta. Zkušební provoz je zatím omezen na trasu Praha – Břeclav. Na Pražském hl. nádraží se může pohybovat jen po některých kolejích. Její omezení se týká provozu na střídavé napájecí soustavě kde na tratích 140, 170, 190, 200, 201, 250, 260, 300 a 330 nesmí používat rekuperativní brzdění a na tratích 220 a 225 nesmí jet jako činná vůbec. Ve stejnosměrné soustavě se může pohybovat relativně s malými omezeními. A to jsme nepřekročili hranice. K provozu musí být schválena také na tratích sousedních států, aby tak naplnila své poslání a nahradila v čelech EC/IC vlaků starší lokomotivy ř. 371, Slovenské lokomotivy ř. 350 a Rakouské „Taurusy“ 1216.2.
Text: Vít Bukač, Foto Vít Bukač a Pavel Dokoupil