Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 21

Warning: mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 22

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 31

Warning: mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/stats.php on line 32
 Railgallery - Zachraňte Rosničku

Zachraňte Rosničku

Už je tomu téměř dva roky, co jsme mohli vídat Olomouckou krásku na našich kolejích. Kolegové z partnerského webu prototypy.cz nás požádali o zveřejnění následující výzvy: "Prosíme, pomozte zachránit poslední parní lokomotivu dodanou ČSD. Zachraňte s námi Rosinčku" Můžete posílat své příspěvky na číslo účtu: 215592525/0300 a nebo posílejte DMS ve tvaru DMS ROSNICKA na číslo 87 777.

464.202 na konci své provozní éry v Lužné u Rakovníka 27.6.2009 (Michal Boček)Uprostřed noci z 5. na 6. června 2009 se údolím Vyškovské brány a rovinou Hané v okolí trati mezi Brnem, Přerovem a Olomoucí neslo nezvyklé hluboké houkání, syčení páry a tlumený klapot kol rychle jedoucího vlaku. Kdo ještě nespal a věděl o tom zvláštním vlaku, vyšel se podívat před dům, nebo alespoň vyhlédl z okna. Té noci se z festivalu Brno – Město uprostřed Evropy se zvláštním rychlíkem vracela domů olomoucká „Rosnička“ 464.202, která se touto jízdou na konci svého druhého života loučila s kolejemi jižní a střední Moravy; s tratěmi, které byly jejím domovem i v jejím prvním životě, přesněji v 70. letech 20. století.

Dva týdny poté se v rámci Setkání přátel železnice, které ve dnech 19. a 20. června 2009 v Olomouci organizovala NADACE OKŘÍDLENÉ KOLO, rozloučila „Rosnička“ oblaky páry a kouře i se širokou veřejností, a to když byla nasazena střídavě do čela a na postrk zvláštních vlaků pendlujících mezi Olomoucí a Řepčínem. V prvním červencovém týdnu pak vypršením lhůty technické způsobilosti jejího kotle skončilo šestnáctileté období, ve kterém jsme mohli tento klenot mezi našimi parními lokomotivami vídat v čelech zvláštních vlaků po celé ČR, ale i za jejími hranicemi. A byla to právě NADACE OKŘÍDLENÉ KOLO, kdo si vytyčil za cíl zkrátit nedobrovolný odpočinek „Rosničky“ na co nejkratší dobu a nashromážděním finančních prostředků na nezbytnou opravu jejího kotle zajistit její návrat zpět mezi živé svědky bohaté historie našich železnic.

464.202 a 354.1217 na akci Pod vrcholky Bílých Karpat v Bylnici 26.2.2005 (Jakub Gregor)Dne 30. listopadu 2009 tedy NADACE OKŘÍDLENÉ KOLO pod patronátem známého fandy železniční historie a moderátora Václava Žmolíka vyhlásila veřejnou sbírku na opravu „Rosničky“, jejímž cílem je zajistit 2 milióny korun potřebné na opravu kotle lokomotivy. Za tímto účelem byl nadací u ČSOB Přerov založen účet s číslem 215592525/0300, na který je možné zasílat finanční dary až do konce roku 2011, kdy bude celá sbírka uzavřena. V průběhu roku 2010 se nadaci podařilo zařídit také možnost přispívání pomocí DMS zpráv, a to tak, že kdokoli může ze svého telefonu kdykoli zaslat SMS zprávu ve tvaru DMS ROSNICKAna telefonní číslo 87 777. Cena jedné SMS je 30,- Kč, přičemž na opravu „Rosničky“ z této částky poputuje 27,- Kč. NADACE OKŘÍDLENÉ KOLO i občanské sdružení Kroměřížská dráha, které bylo nadací požádáno o pomoc při propagaci sbírky na internetu, tímto MOC prosí všechny přátele železnic a obdivovatele živých parních lokomotiv zvláště o přispění na opravu tohoto skvostu mezi našimi parními lokomotivami. Asi není žádným tajemstvím, že při pořádání jízd zvláštních vlaků na Moravě byla „Rosnička“ pro pořadatele mnohdy jedinou možnou volbou - šlo o lokomotivu dostatečně výkonnou a atraktivní, zároveň ale také s přechodností i na vedlejší tratě. V tomto ohledu je její absence mezi nemnoha živými moravskými parními lokomotivami pro pořadatele velkým problémem.

Životní osudy obou lokomotiv řady 464.2

Poněkud odlišné, přesto však v řešení zásadních celků obdobné návrhy lokomotivní řady 464.2 vznikly v první polovině 50. let minulého století v předních českých lokomotivkách ČKD Praha a Škoda Plzeň na základě poptávky ČSD po parní lokomotivě moderní koncepce schopné v době končícího parního provozu nahradit zejména ve vozbě vlaků na vedlejších tratích zastaralé a mnohdy pomalé řady 354.6, 354.7, 365.4, 365.0, 423.0, 433.0, 434.2 a 534.0. Pro realizaci následně vybraný návrh tehdejších Závodů V. I. Lenina v Plzni odpovídal uspořádáním pojezdu 2´ D 2´i jeho řešením oblíbeným „Ušatým“ řad 464.0 a 464.1, vrchní stavba pak vycházela ze stavebnicových prvků používaných na lokomotivách řad 498.1 a 556.0, kotel měl být s řadou 556.0 dokonce shodný. Dva prototypy této poslední pro ČSD vyráběné řady parních lokomotiv byly v Plzni výrobně dokončeny v roce 1956, jejich označení bylo 464.201 a 464.202, výrobní čísla pak 3377 a 3378. Přestože si oba stroje vedly odpočátku při zkouškách velmi úspěšně a po technické stránce patřily k nejdokonalejším u nás vyrobeným parním lokomotivám vůbec, plzeňská lokomotivka plně vytížená výrobou elektrických lokomotiv už nebyla ochotna sériové stroje řady 464.2 vyrábět. Podobně v pražské ČKD se už koncem 50. let rozbíhala výroba motorových lokomotiv a ČSD neuspěly ani při snahách o předání výroby řady 464.2 do Polska. A tak oba prototypy řady 464.2 nakonec zůstaly v lokomotivním parku ČSD osamoceny. Nákupní cena každé z lokomotiv byla 1.020.500,- Kčs.

464.202 na akci Den otevřených dveří v Holcimu Prachovice, Kostelec u Heřmanova Městce 9.5.2007 (Jakub Gregor)První prototyp 464.201 byl z výroby dodán do tehdejšího LD Praha-Smíchov, lokomotiva 464.202 přišla do LD Jihlava. Technicko-bezpečnostní zkoušky oba stroje vykonaly na trati Praha – Lovosice, přičemž obě dosáhly rychlosti 105km/h. Už v roce 1959 byla také 464.201 převedena do LD Jihlava a obě lokomotivy pak řadu let společně ještě s oběma prototypy 464.102 a lokomotivou 464.074 (s valivými ložisky) jezdily s rychlíky po tratích mezi Jihlavou a Brnem (přes Rapotickou rampu) a mezi Prahou a Znojmem. V roce 1961 byla lokomotiva 464.202 v úseku mezi Bratislavou a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg nasazena do čela zvláštního vlaku, který vezl do Vídně sovětského vůdce Nikitu Sergejeviče Chruščova na schůzku s americkým prezidentem Johnem Fitzgeraldem Kennedym o jaderném odzbrojení. Pravděpodobně koncem 60. let byly obě 464.2 předány z Jihlavy do depa Brno-dolní a jejich doménou se staly tratě z Brna do Přerova, Olomouce, Havlíčkova Brodu a České Třebové. V roce 1972 se pak lokomotivy stěhovaly naposledy, a to do depa v Olomouci, odkud vyjížděly na horskou trať do Krnova a přes Prostějov do Nezamyslic. Obě lokomotivy v pravidelném provozu dojezdily v roce 1974, starší z nich ale mělo rezervovanou Národní technické muzeum pro další zachování. Po prohlídce obou odstavených lokomotiv si však NTM vybralo do svých sbírek (poslední k ČSD dodanou parní lokomotivu) 464.202, protože původně zamluvená 464.201 byla v podstatně horším technickém stavu. A tak zatímco 464.202 přešla 13.6.1974 do stavu NTM Praha, stroj 464.201 byl 20.10.1975 zrušen a dva měsíce poté přeměněn na vytápěcí kotel K653. Už v roce 1978 však byl v Polance nad Odrou sešrotován. Zachovaná 464.202 pak řadu dalších let prostála odstavená v hale depozitáře NTM v Čelákovicích, odkud byla jen vzácně vytažena za účelem vystavení. Nejznámější z výstav, které se 464.202 zúčastnila, byla výstava při příležitosti ukončení parního provozu u ČSD v Liberci v září roku 1980. Před touto opravou dokonce lokomotiva prošla v lokomotivním depu Nymburk opravou vzhledu. Koncem 80. let pak byla 464.202 jako zapůjčená přesunuta do svého posledního domovského depa ČSD v Olomouci, kde po roce 1990 započala její náročná oprava do provozního stavu.

Ta byla z velké části dokončena na konci června 1993, kdy se lokomotiva po téměř dvaceti letech opět projela vlastní silou!

Po znovunalakování a úplném dokončení oprav bylo možné muzejní „Rosničku“ 464.202 vídat činnou při mnoha nostalgických jízdách po celé ČR s jedinou delší přestávkou v roce 2002 až do roku 2009, kdy stroj z provozu vyřadilo už zmíněné vypršení lhůty způsobilosti jejího kotle.

Předem děkujeme za jakoukoli podporu tohoto projektu. Railgallery se zapojila příspěvkem 1 000 Kč.

 

Fotogalerie k článku

464.202 u Zdounek při Svatováclavských slavnostech 28.9.2006 (Jakub Gregor)464.202 při Vítání jara v Bylnici7.3.2009 (Aleš Krška)464.202 při oslavách 120 let trati Červenka – Litovel u zastávky Mladeč-jeskyně 9.9.2006 (Jakub Gregor)464.202 na akci Pod vrcholky Bílých Karpat u Záhorovic 25.2.2006 (Jakub Gregor)

464.202 u Omic při akci 150 let trati Brno - Zastávka u Brna 17.9.2006 (Jakub Gregor)464.202 a 354.1217 se v rámci akce Pod vrcholky Bílých Karpat u Hostětína 26.2.2005 (Jakub Gregor)464.202 u Lobodic při své poslední jízdě do Tovačova28.9.2008 (Jakub Gregor)464.202 a 354.1217 se v rámci akce Pod vrcholky Bílých Karpat rozjíždí v Újezdci u Luhačovic 26.2.2005 (Jakub Gregor)

464.202 na nádraží v Tovačově při akci Svatováclavské hody 28.9.2007 (Michal Boček)464.202 se s historickými autobusy z Bílan setkala v Lobodicích28.9.2008 (Jiří Tábor)464.202 se zvláštním vlakem v úseku Popov - Bylnice7.3.2009 (Miroslav Gargulák)464.202 u Uhřičic při cestě do Kojetína v rámci Svatováclavské pouti v Tovačově 28.9.2007 (Michal Boček)

 

 

 

 

Potvrzení o zadání platby

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text: Rostislav Kolmačka, www.prototypy.cz. Autoři fotografií jsou uvedeni v popiscích


<Starší | tento článek | Novější>

Napsáno: 16. 1. 2011, 14:04 | Přečteno: 9461x | Kategorie: články | Napsal: admin |

Komentáře: 1

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /var/www/clients/client251/web255/web/beta/inc/func.php on line 407
.:. klokan
Tak doufám, že se s tím donátorstvím taky někdo přidá
Odpověď | 2011-01-16 23:54:11
Přidej komentář
Jméno
Kontrola Zadejte číslo pět
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tlustě | Podtržené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pro odeslání zprávy můžete použít klávesovou zkratku Alt+S. (Podporují jen některé prohlížeče)
  • HTML znaky budou převedeny na entity.
  • Vyjadřujte se tu jako doma, ať víme jak to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínající http:// budou automaticky převedeny na odkazy , nepoužívejte však v jednom příspěvku více jak 3 - to dělají jen spam roboti:-)