Šťastná sedmička v datumu se stala spíše osudovou pro čtveřici dosluhujících „Loďáků“ tedy motorových vozů řady 831 (M 262.1). Dnem 7.4.2011 byly totiž definitivně vyřazeny z běžného provozu a výkony, které obstarávaly budou nahrazeny stroji 749 s 1 vozem Bdt, (Bt). Definitivně tak končí dvaašedesátiletá historie provozu této řady na tratích ČD.
Posledním místem, kde byly vozy řady 831 turnusovány byla trať spojující Šumperk s Krnovem (263). Jako poslední zde jezdily stroje s evidenčními čísly 105, 110, 113, 183. Díky bohu neskončí ani jeden na šrotišti, ale budou rozprodány do soukromých sbírek železničních nadšenců a proto se s nimi pravděpodobně ještě setkáme.
Důvodem jejich vyřazení byla ekonomika jejich provozu. Dá se ale spekulovat, že pravým důvodem byla spíše možnost tyto stroje v ještě provozuschopném stavu prodat do soukromých sbírek za přijatelných podmínek.
Troška historie…
Tento čtyřnápravový vůz se začal vyrábět těsně po druhé světové válce. Vývoj čtyřnápravového vozu byl zadán hned po válce v roce 1946. Hlavním cílem bylo zajištění vozby osobních vlaků a rychlíků na neelektrifikovaných tratích. První kusy opustily výrobní haly tehdejšího ČKD Stalingrad již v roce 1949 s využitím skříně, kterou dodávala Královopolská Strojírna. Dodávka první série 52 ks byla dokončena v roce 1952. Později se výroba přesunula do Vagonky Tatra ve Studénce, kde se vozy řady M 262.0 vyráběly až do roku 1960. Celkem bylo vyrobeno 238 kusů. Původně bylo plánováno 250 ks, ale posledních 12 rozpracovaných vozů bylo zničeno požárem ve Vagonce Studénka. Osazeny byly motorem ČKD 12V 170 DR s výkonem 301 kW a elektrickým přenosem výkonu. Délka vozu přes nárazníky činí 21,2 m. Motorové vozy se vyráběly ve třech sériích. Každá z nich má drobné odlišnosti. Vozy poslední série byly o pár milimetrů delší, měly jinak umístěnou palivovou nádrž, atd…
Stroje byly konstruovány na rychlost 90 km/h a měly 54 míst k sezení a 24 k stání. Až do roku 1988 byly tyto čtyřnápravové motorové vozy označovány M 262.0 a později pak 830. V letech 1981 a 1991 byla část těchto strojů rekonstruována včetně remotorizace a přeznačena na M 262.1 (po roce 1988 na řadu 831). Tato rekonstrukce proběhla v tehdejších ŽOS Šumperk (dnes PARS Nova). Touto omlazovací kůrou prošlo 41 kusů.
Zprvu skutečně vykonávaly vozbu osobních vlaků a rychlíků na hlavních tratích, ale po dodání novějších dálkových motorových vozů se postupně přesouvaly na méně důležité výkony a tratě. Většinou pak končily na lokálkách, kde obstarávaly vozbu osobních vlaků.
Text: Vít Bukač s využitím zdroje wikipedia.com, článku p. Zbyňka Zlinského (vlaky.net)