Plzeň, 18. 4. 2013 – Nová lokomotiva 109E českého výrobce Škoda Transportation (ŠT) získala jako druhá na světě certifikát TSI High Speed RST. Jedná se ovšem ale o první vozidlo schválené podle těchto přepisů v Německu u tamějšího zkušebního úřadu EBC. Certifikát je klíčový dokument nutný k získání povolení k provozu v šesti zemích Evropy.
Cesta k tomuto certifikátu trvala léta a vyžádala si mnoho technických úprav na lokomotivě. Výsledek byl při tom nejistý. V sázce byla téměř miliarda korun investovaných do vývoje, který provázelo mnoho obtíží. Od změn v normách TSI, které zapříčinily zpoždění v dodávkách až po zadržení jedné lokomotivy v Rakousku při testech. Získaný certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému pro subsystém kolejových vozidel (TSI High Speed RST) je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy. V Polsku, Rakousku a doma v České republice má lokomotiva 109E přístupové zkoušky úspěšně za sebou. V Německu, Maďarsku a na Slovensku probíhají poslední typové zkoušky nebo konečná vyhodnocení. Po téměř patnáctileté přestávce se Škoda Transportation dostává opět mezi přední výrobce elektrických lokomotiv v Evropě.
Nová třísystémová lokomotiva je určena pro provoz na tratích železničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku. V těchto zemích bude schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy. Stroj tak odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně i se stejnosměrným napětím 3 kV.
Do samotného vývoje nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemské lokomotivy investovala Škoda Transportation více než 950 milionů korun. O náročnosti výroby nového stroje svědčí i to, že lokomotiva je protnutá zhruba třiceti kilometry kabelů a má více než deset tisíc elektrických spojů a spojení. Při její výrobě Škoda Transportation používala ty nejmodernější materiály. Například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1 a výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati.
Maximálnímu zajištění bezpečnosti věnovala Škoda Transportation velkou pozornost. Nová lokomotiva proto splňuje i ty nejpřísnější bezpečnostní limity. Tomu odpovídá i její konstrukce – například v oblasti kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor. Díky odolnosti je navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit. V rámci zkoušek také úspěšně absolvovala testy protipožární ochrany. Na stroji jsou instalovány požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolala požáru po dobu celých patnácti minut.
Škoda Transportation vyrobila již 22ks těchto lokomotivy. 2 kusy z této série s označením 109E2 s maximální rychlostí 160 km/h již jezdí na Slovensku. České dráhy si objednaly celkem 20 těchto lokomotiv, ale bez zmiňovaného certifikátu je odmítají převzít a tak jsou stále majetkem ŠT. U nás se s těmito lokomotivami setkáváme pravidelně v čele D1 Expresů a dalších dálkových spojů v rámci ČR.
Zdroj: tisková zpráva Škoda Transportation, Deník E15, www.e15.cz
Zatím žádný příspěvek, tak začni ty:-)