Břeclav – České dráhy, Rakouské spolkové dráhy a Siemens představily naší veřejnosti společný projekt provozu netrakčních jednotek Railjet na trase Praha – Brno – Břeclav – Vídeň – Graz. Je to počátek marketingové kampaně, která vyvrcholí v prosinci příštího roku zahájením provozu českých railjetů.
Již za rok a půl budou jednotky Railjet spojovat ve dvou hodinovém taktu Prahu, Brno, Vídeň a Graz. Bude to další, doslova revoluční krok ke světové kvalitě a komfortu cestování na kolejích. Připomeňme si krátce několik významných událostí v naší osobní dálkové kolejové dopravě. Především je to rok 2005. Začala jezdit Pendolína. I přes počáteční problémy a vysokou cenu si k nim cestující našli cestu a část z nich je vyměnila za červenou koženku v prosezených sedačkách starých vozů z vagonky Görlitz…Na další významný krok se čekalo dlouhých 6 let. Sice v GVD 2006/2007 se chystal vstup konkurence do české osobní vlakové dopravy, ale bez úspěchu.Tehdy si společnost Rail Trans „vylámala zuby“ na schvalování zahraničních lokomotiv a vlaky, již zavedené v jízdním řádu s názvem RT Express, tak nikdy nevyjely. Z toho se poučil Radim Jančura, který se nákupem českých lokomotiv, původně provozovaných v Itálii, vyhnul tomuto problému a po částečné rekonstrukci, či spíše revitalizaci mohl vyjet. A tak v roce 2011 vtrhnul na české koleje žlutý vlak Regiojet a opět jsme si rychle zvykli na komfort ve vozech „Fun&Relax“ či kávu a nápoj zdarma… Byl to další krok ke zkvalitnění osobní dopravy u nás. Od loňského podzimu se přidal i Leo Express se švýcarskými jednotkami Stadler…
Kterak ČD k Railjetu přišly…
České dráhy dlouhodobě trápí problém se stářím vozového parku. Krom nového Pendolína, několika revitalizovaných vozů Amz/Bmz, de-facto nemají dráhy co v dálkové dopravě nabídnout. Zvažoval se nákup až 100 ks zánovních vagonů DB, které sloužily na dálkových trasách před zavedením ICE jednotek, ale z tohoto projektu sešlo. V sousedním Rakousku začínají jezdit společně s Taurusy netrakční jednotky Siemens Viaggio Komfort. Tamější dráhy jich od Siemensu objednaly tolik, že se nakonec museli z finančních důvodů několik jednotek odříci a najít pro tyto jednotky odběratele. Této nabídky ČD využily a začaly jednat s Rakouskou stranou o nákupu 16 jednotek Railjet. To se ale nelíbilo českému výrobci Škoda Transportation, která viděla šanci na vývoj a prodej podobných jednotek. Bylo by sice hezké dát tuto zakázku českému výrobci a českým zaměstnancům, ale Škodovka by musela začít stavět na „zelené louce“ a na to není čas a Railjety se již v praxi osvědčily.
Sedm českých Railjetů…
Jak tedy bude Railjet v českých barvách vypadat? Oproti tomu rakouskému bude mít méně sedadel ve třídách First a Business. Naopak český Railjet bude mít oddíl pro přepravu jízdních kol a také dětské kino. Samozřejmě že nechybí ani připojení k internetu Wi-Fi.
Široká, ergonomicky dobře designovaná sedadla s koženým potahem, čtecí lampičky, zásuvka 220V, denní tisk, welcome drink a donášku z jídelního vozu. Tento komfort si může v českém provedení Railjetu užít jen 6 pasažérů. V rakouské verzi je to o 10 více.
Velmi pohodlné sedačky s polohovatelnou opěrkou a koženým potahem jsou uspořádány za sebou i proti sobě se sklopnými nebo výsuvnými stolky.Uspořádání je 2 místa – ulička – 1 místo. Pro každé místo samozřejmě zásuvka 220V pro drobnou elektroniku a samozřejmě nebude chybět ani denní tisk a donáška z jídelního vozu. V této třídě bude 42 míst. Naproti tomu v Rakouském Railjetu jich najdeme 76.
Na rozdíl od Rakouské verze bude v této třídě více míst. Projekt počítá s 394 místy oproti rakouské verzi s 316 sedadly. V interieru jsou sedačky umístěny vždy ve dvojicích (2 / ulička / 2) a to tak, že některé jsou za sebou se sklopným stolkem, či proti sobě s pevným velkým stolem. Ani zde nechybí napájení 220V a roznáška občerstvení. Navíc bude v českých Railjetech i dětské kino a vyhrazená místa pro cestující s dětmi, jak jsme na ně v českých vlacích zvyklí. Ani na handicapované se nezapomnělo. V prostoru vozu s minibarem jsou 3 místa uzpůsobená pro přepravu cestujících na vozíku a samozřejmě že nechybí ani integrovaná nástupní plošina.
Railjet v číslech
Jednotku Siemens Viaggio Komfort tvoří 6 vozů + řídící vůz, které jsou pevně spojeny bezbariérovými průchody.
Kdy bude první Railjet v provedení ČD a budou v čele Railjetu jen Taurusy?
Podle slov generálního ředitele Siemens CZ p. Kokšaly, jsou v tuto chvíli rozpracovány první 2 vozy. První jednotka v provedení pro ČD by měla být hotová zhruba v polovině příštího roku a pak každý měsíc přibude další. Zatím je celá jednotka Viaggio Komfort uzpůsobena pro jízdu s lokomotivami ÖBB ř. 1116 resp. 1216 pro nasazení na síti SŽDC. Ovšem podle sdělení denníku E15 (24.4.13) se ČD nevzdávají myšlenky spojení s českými lokomotivami ř. 380 z plzeňské Škodovky. První dodávku 7 souprav budou tahat lokomotivy Taurus německého výrobce Siemens. Ovšem ČD nyní vážně uvažují o využití opce na dalších 8 souprav a zde se otevírá prostor pro nasazení našich lokomotiv. Má to ale několik háčků. Siemens a Škoda jsou přímí konkurenti a v tuto chvíli jediní výrobci na světě disponující lokomotivami splňující normy TSI. To, aby jednotky Railjet mohly jezdit s lokomotivami ze Škodovky, by znamenalo mimo jiné, že by si tito konkurenti museli částečně odhalit své know-how. České dráhy, jako dobrý a perspektivní zákazník pro obě společnosti se musí ujmout role prostředníka, aby je přiměl ke spolupráci. Podle slov tiskové mluvčí Škody Transportation Lubomíry Černé je Škodovka připravena pro zákazníka lokomotivu ř. 380 upravit.
Síť Railjet se rozrůstá…
V dnešní době Railjety přepravují cestující mezi evropskými metropolemi a významnými hospodářskými i kulturními centry. Svou kvalitou a komfortem se řadí mezi špičkové produkty na železničním trhu jako jsou vlaky TGV, ICE či Eurostar.
Railjety zajišťují spojení z Budapešti přes Vídeň a Salzburg do Mnichova a dále pak Stuttgartu a Frankfurtu nad Mohanem nebo z Vídně do Bregenzu a Zurichu. Na jižní větvi pak na trase Vídeň – Klagenfurt – Villach a Vídeň – Graz, která bude od prosince 2014 prodloužena až do Prahy. Mezi Prahou a Vídní se zkrátí cestovní čas o 35 minut na 4 h. 10min. a z Brna budete ve Vídni oproti současnosti o 11 minut dříve, tedy za 1 h. 30 min. Nejdelší linka Railjetu je z Vídně do Zurichu a cesta zabere 7 h. 44 min. O něco kratší je cesta z Vídně do Mnichova - 6 h. 18 min. Na jižní větvi se pak dostanete z Vídně do Grazu za rovné dvě a půl hodiny a do Villachu za 4 h. 16 min. Nejkratší čas potřebuje Railjet na cestu z Budapešti do Vídně, kterou zvládne za 2 h. 46 min. Letadlem z Budapešti sice můžete být ve Vídni už za 45 minut, ale k tomu je potřeba přičíst odbavení a cestu rušnými ulicemi obou měst na Dunaji, takže Railjet bude asi výhodnější nejen časově, ale hlavně finančně.
Představení jednotky se neobešlo bez oficialit...
Hned na první zastávce v Brně obdržel generální ředitel Českých drah pan Petr Žaluda z rukou svého protějšku, generálního ředitele holdingu ÖBB p. Christiana Kerna, model jednotky Railjet a k tomu i lokomotivu ř. 1216 v barvách Railjet z rukou ředitele Siemens CZ p. Romana Kokšaly. V Praze se pak za účasti paní Brigit Wagner, členky představenstva ÖBB, pana Romana Kokšaly a pana Petra Žaludy proběhl slavnostní křest lokomotivy ř. 1216. xxx se jménem „SPIRIT OF PRAHA“. Po tomto slavnostním aktu byla jednotka zpřístupněna veřejnosti a v 16:29 odjela jako pravidelný vlak SC 513 do Ostravy.
Zdroj: Tisková zpráva ČD, Siemens, ÖBB, denník E15. Fotografie Ferdnand Hejl a Vít Bukač
Zatím žádný příspěvek, tak začni ty:-)