Přinášíme Vám přehled železničních aktualit a zajimavostí, které přinesl tento týden. Mimo jiné zde najdete informace o Gotthardském tunelu nebo o nové zavedném spoji z Moskvy do Nice.
Regiojetu se nelíbí dohoda o slevách
RegioJet odmítá přistoupit k dohodě o změně výpočtu doplatků za slevy pro žáky, tělesně postižené a další kategorie zlevněného jízdného. Návrh smlouvy předložený ministerstvem dopravy je podle majitele firmy Radima Jančury diskriminační pro soukromé dopravce a zvýhodňuje České dráhy. Z železničních společností, kterémajína výplatu dotací za nařízené slevy nárok, smlouvu zatím podepsala pouze společnost Leo Express, která podle majitele Leoše Novotného dala přednost smírnějšímu řešení.
Zdroj: E 15
Nejdelším železničním tunelem na světě poprvé projel vlak
Cesta skrz Gotthardský železniční tunel vedoucí pod švýcarskými Alpami a dlouhý 57 kilometrů trvala šest hodin. Tunel je ještě ve výstavbě, po jeho dokončení v roce 2016 by jízda měla zabrat pouhých 20 minut. Vlakem cestovali zástupci podniků, které se na výstavbě tunelu podílejí, představitelé švýcarské železniční společnosti SBB a novináři. Tunel, jehož stavba započala v roce 2010, by měl zkrátit cestu mezi Curychem a Milánem o hodinu na zhruba dvě hodiny a 40 minut. SBB doufá, že díky tomu bude schopna lépe konkurovat automobilové a letecké dopravě. Gotthardský tunel byl proražen již v roce 2010. Poslední hrubé práce na tunelu by měly být dokončeny na podzim, koncem roku se mají na 16kilometrovém úseku uskutečnit testovací jízdy s rychlostí až 220 kilometrů za hodinu.
Zdroj: ČTK
U Mošnova vzniká nová železniční trať
Po půlstoletí začala stavba docela nové železniční trati. Nebude dlouhá, pouze tříkilometrová, vlaky po ní dojedou ze Sedlnic na stávající kopřivnické lokálce na mošnovské letiště Leoše Janáčka. To se stane prvním českým letištěm, kam bude možné dojet vlakem.. Ačkoli má stavba trati na mošnovské letiště své kritiky, kteří například poukazují na slabý letecký provoz, vedení kraje ji dnes slavnostním poklepáním zahájilo. Nejde o státní projekt, Správa železniční dopravní cesty pouze rekonstruuje úsek stávající trati ze Studénky do Sedlnic. Úplně novou trať na letiště postaví kraj, společnosti Eurovia CS za ni zaplatí přes 580 milionů korun, z nichž by 85 procent měl dostat zpět od Evropské unie. Že by trať zela prázdnotou vzhledem k tomu, že letecký provoz na letišti Leoše Janáčka není příliš silný, kraj odmítá. Naopak očekává, že napojení na železnici posílí konkurenceschopnost aeroportu. "Trať bude bezesporu využita, jinak by to byla investice, kterou by bylo naprosto zbytečné realizovat," řekl hejtman Miroslav Novák (ČSSD). Očekává, že kromě cestujících budou trať využívat také firmy z mošnovské průmyslové zóny. V ní se navíc kraj stále snaží udat prázdných 80 hektarů. Železnice na mošnovské letiště povede koncem příštího roku. Již teď je jisté, že bude mít na kontě hned několik zajímavostí. Bude to první železniční napojení na některé z českých letišť, předstihne i pražské letiště Václava Havla, o jehož železniční obsluze se hovoří již desítky let. Současně to bude první zcela nová trať – nikoli přeložka – postavená od 50. let, kdy vznikla zcela nová trať ze Žďáru nad Sázavou do Tišnova přes Křižanov. Výjimečnost jí dodává také krajské vlastnictví, půjde o jednu z mála tratí, které nepatří SŽDC.
Zdroj: Doprava
Škoda Transportation má rekordní zakázky
Příliv zakázek na tramvaje, vlaky a trolejbusy přinutil strojírenskou firmu Škoda Transportation rozšířit výrobu o pět stovek pracovníků. Za prvních šest měsíců letošního roku má Škoda nasmlouvané zakázky za 22 miliard korun. Společnost v nedávné době získala například cenou zakázku na šest vlakových souprav pro Deutsche Bahn, lokomotivy s vagony za 2,6 miliardy korun by měla začít dodávat už v roce 2016. Kromě stovek pracovních sil tak firma bude hledat i nové prostory pro výrobu ve všech svých provozech. Kvůli nasmlouvaným zakázkám nebude stačit ani současná kapacita výroby trolejbusů v Plzni. Škoda vyhrála tendr na dodávku 125 vozů pro lotyšskou Rigu. Trolejbusy chtěla začít vyrábět v ostravském městském podniku Ekova, ale tamní zastupitelé se před časem rozhodli, že Škodě podíl ve firmě neprodají, uvádí server. Plzeňská strojírna tak připouští, že bude nutné si pronajmout prostory jiných firem. Vlaky či tramvaje můžou pro Škodovku vyrábět i některé slovenské dílny.
Zdroj: E15
V novém grafikonu bude i vlak do Nice
S novým jízdním řádem se na našich kolejích objeví i jedna rarita. Ruské dráhy si nechaly zapsat do tuzemského grafikonu superdálkový vlak Moskva – Nice, který bude projíždět Českou republikou v úseku Bohumín – Břeclav. V těchto stanicích bude možné nastoupit. Vlak bude ale možné využít pro cesty do zahraničí. Zatím není jasné jakým způsobem budou distribuovány jízdenky. Podle mluvčího ČD Radka Joklíka se na toto téma ještě s ruskou stranou jedná. Spoj z Moskvy do Nice už přes naše území jezdí, ale není možné jej využít pro cestu do zahraničí. Podle nového GVD pojede vlak do Nice bude našim územím projíždět vždy ve čtvrtek a vracet se bude v neděli. Celou cestu z Moskvy do Nice vlak urazí za 50 hodin. Podobné dálkové spoje nejsou v současnosti obvyklé díky dostupným cenám letenek. Jen pro porovnání, přímý let z Moskvy do Nice trvá necelé 4 hodiny. Více zde http://www.railgallery.cz/beta/index.php?id=88&n=rzd-oteviraji-dalkovou-linku-z-moskvy-do-nice---aktualizovano-
Zdroj E:15
Připravil: Karel Senohrábek
Zatím žádný příspěvek, tak začni ty:-)