Nově vznikající oblastní technické muzeum v Plzni získalo do svých sbírek opravdový technický unikát. Nejsilnější a nejrychlejší elektrickou lokomotivu vyrobenou v ČR určenou pro provoz na tratích napájených střídavým proudem 25KV. Dlouhou dobu na tomto unikátním stroji hlodal zub času a nechybělo mnoho, aby zmizel z tohoto světa nadobro.
Stroj S 699.001 byl zkonstruován a vyroben na počátku šedesátých let v plzeňské Škodovce. Hlavním motivem byl zájem železnic RVHP, zejména Bulharských, Jugoslávských, Rumunských a také Ruských. Zájem byl i z České strany. Nejen proto, že parní trakce dosáhla vrcholu a elektrizace jižní poloviny republiky střídavou trakcí pokračovala rychlým tempem, ale také proto, že Škodovka měla zájem vyzkoušet nové technologie a postupy. Lokomotiva S 699.001 je unikátní hlavně svým designem, jehož autorem byl profesor Otakar Diblík, ale zároveň použitým materiálem pro výrobu skříně – sklolaminátem.Lokomotiva S 699.0 jak je patrné ze starého, tzv. „Kryšpínovského“ značení je šestinápravová s uspořádáním podvozů Có Có. V těchto podvozcích byly osazeny motory o celkovém výkonu 4 800 kW, resp. 5 100 kW. Kontrukce lokomotivy umožňovala při nižším výkonu rychlost 120 km/h, ale posléze byla rekonstruována na vyšší výkon a zároveň rychlost 160 km/h. Díky instalovanému výkonu přes 5 000 kW dosáhla při zkouškách v roce 1968 mezi Rajhradem a Modřicemi rychlosti 203 km/h.
I přes nesporné kvality tohoto stroje jej tehdejší ČSD neobjednaly a S 699.001 byla zakoupena Výzkumným Ústavem Dopravním (dnes. VÚŽ), kde sloužila až do roku 1981, kdy po pravidelné opravě v Brně – Maloměřicích došlo při jedné ze zkušebních jízd k rozsáhlému požáru strojovny. Od té doby byl stroj odstaven z provozu a sporadicky používán při zkouškách na okruhu jako „mrtvá“ zátěž.
V současné době se podařilo zachránit stroj a za pomoci Evropských fondů jej dostat do podoby, jaká je nyní k vidění Techmanii. Zvenku vypadá „Velká laminátka“ jako nová, ale uvnitř je ještě hodně práce. Pracovníci Techmanie by rádi ještě uvedli do původního stavu stanoviště strojvedocího, které je v tuto chvíli značně poškozené.
Tato lokomotiva, ikdyž není provozní určitě stojí za to! A tak až nebudete vědět kam vyrazit, zajeďte do Plzeňské Techmanie (www.techmania.cz). Mnohem širší informace o vývoji a testování této lokomotivní řady a také mnoho fotografií najdete na partnerském webu www.prototypy.cz. Zároveň bych rád z tohoto místa poděkoval za poskytnuté informace a fotografie Rosťovi Kolmačkovi a také tiskovému oddělení Techmanie.
Text: Vít Bukač, s použitím informací www.prototypy.cz
Foto: prototypy.cz