Ve sváteční sobotu 1 května uplynulo 110 let od zprovoznění nejkrásnější a zároveň stavebně nejnáročnější části úseku dolního "Posázavského Pacifiku" mezi stanicí Jílové u Prahy a odbočkou Skochovice.
U příležitosti výročí vyjeli z Prahy Braiíka do Jílového u Prahy a zpět dva páry zvláštních parních vlaků s lokomotivou 434 2186 Čtyřkolák ČD z depa kolejových vozidel Vršovice se soupravou osmi vozů řady Ce zvaných Rybáky. Cestující tyto vlaky využili k návštěvě muzea v historických zlatých štolách v lesním údolí nedaleko mostu přes Žampach. V museu si lze udělat představu o těžbě žlutého kovu až do období konce těžby. Další pak využili kyvadlovou autobusovou dopravu na náměstí v Jílovém kde mohli navštívit výstavu v muzeu o historii této železniční trati. Tuto výstavu lze navštívit po celé léto až do 30. 10. 2010. Výstava ukazuje historii této u nás možná nejslavnější tratě. Vadou na kráse bylo hodinové zpoždění odpoledního parního vlaku jedoucího z Prahy do Jílového. Další možností, svést se malebnou krajinou Posázaví parním vlakem bude 29.5; 26.6; 3.7; 21.8 a 28.8. 2010. Z toho 3.7 a 21.8. 2010 až do Kácova
Tuto jízdu doprovázela částečná nepřízeň počasí.To však nodradílo mnoho milovníků této trati a parní trakce vůbec. Takže jako obvykle bylo u paty mostu na Žampachu poněkud husto. Mimo parního Čtyřkoláku byla možnost vyfotit v pravidelném víkendovém provozu tři lokomotivy řady 749 s patrovými Bmo.
Autor článku i fotografií Vítek Mareš.